torsdag 10 november 2011

Att våga ta plats

Snabb mobilbild på mig i lösa-vikter-hörnan av gymmet.
Gymmet var en plats som jag tills nyligen helst undvek. Visst kunde jag ställa mig på någon av konditionmaskinerna men resten av gymmet höll jag mig långt ifrån.

Varför? Jo, på grund av att det kändes som de superpumpade killarnas domän och att jag inte hade där att göra med mina icke-existerande muskler. Jag inbillade mig att alla skulle titta snett på mig. Jag tror inte att jag som ung tjej är ensam om att ha känt såhär. Här är några tips som hjälpt mig att göra gymmet till "min" plats:

1: Du har också betalat för rätten till gymmet, du FÅR och SKA ta plats.

2: Det är mest hjärnspöken att muskelkillarna skulle titta snett på dig, de allra flesta på gymmet är hur trevliga som helst och går dessutom att fråga om råd om du är osäker på hur en maskin fungerar - du framstår snarare som modig för att du vill och vågar fråga.

3: De allra flesta gym har gyminstruktioner för nya medlemmar, utnyttja dem! Se till att innan instruktionen ha lite koll på vad du vill veta och lära dig om i gymmet för att få ut så mycket som möjligt.

4: Om du mot förmodan skulle råka ut för att någon stirrar ut dig lite för mycket (de få gånger det har hänt mig har det uteslutande varit äldre män..) - stirra tillbaka. Det brukar lösa problemet.

5: Skäms aldrig för hur lite du orkar lyfta - orkar du bara bänkpressa stångens egna vikt så gör det. Alla börjar någonstans och ingen bryr sig egentligen om vad du gör förutom du själv. Förr eller senare kommer du också kunna kassa på med vikter - det är ju därför du är där!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar