tisdag 22 november 2011

Separat tjej-gym?

Såg på facebook en gammal bekant som hyllade det faktum att hennes gym hade en separat tjej-del där hon kunde få träna ifred. Hon tränar på Always Fitness och det funkar så att det är en del av gymmet där bara tjejer kan komma in med sina kort - den här delen har både cardio- & styrkemaskiner samt stretch-del.

Hon tyckte främst att det var bra då hon "personligen tycker jag det är skönt att slippa killarnas blickar och kommentarer, får nog av det bara jag går igenom hela gymmet till omklädningsrummet..".


Detta förstår jag. Jag upplever inte det problemet på min anläggning i någon större utsträckning vilket delvis kan bero på att jag ofta har min sambo med mig, men även då händer det. En annan fördel jag kan se med detta är att tjejer som tycker det är lite "läskigt" att ta plats bland hulkarna helt enkelt vågar börja styrketräna ordentligt. (Jag har skrivit mer om detta HÄR)

Samtidigt känner jag att det är en lätt utväg för gymmen att helt enkelt separera de båda könen, och att detta görs istället för att ta tag i det egentliga problemet: brist på respekt/allmän hyfs hos deras manliga kunder. Egentligen vore det bättre att ta tag i attitydproblemen som finns och göra gymmet till en trevligare plats att vara på  - för alla.

Vad tycker ni om det hela?




Avslutningsvis måste jag säga att det är synd att alla jättetrevliga, härliga & hjälpsamma killar som finns på gymmen ska behöva lida för att vissa inte kan bete sig. Det är tyvärr de dåliga exemplen som märks mest..

9 kommentarer:

  1. Jag tror nog det är för att killarna ska slippa tjejernas blickar och kommentarer!

    Eller så kan det vara så att gym som saknar bemanning på natten delar på könen av försäkringsskäl.

    Varför inför inte badstränder dom här sköna indelningarna också? Det gör dom ju i framtidslandet SaudiArabien!

    SvaraRadera
  2. Ja, försäkringsskäl skulle det väl iofs kunna vara - men bara att det isåfall krävs pekar ju på att något inte står rätt till.

    SvaraRadera
  3. Jag vet inte, men jag har en liten känsla av att många tjejer bara tror att killarna kollar, ger blickar, tycker att de är ivägen och så vidare. Sen finns det självklart sånna killar som tyvärr är sådana, men långt ifrån alla.

    Vi behöver nog bara lite skinn på näsan. Säg ifrån ifall nån slänger iväg en onödig kommentar och skitsamma ifall det bara är killar där du tränar :)

    Jag har aldrig känt mig utstött ifrån gymmet för att jag är tjej, men det är nog till stor del för att jag visar att jag inte bryr mig om att jag är tjej och att det mestadel är killar som tränar där.

    SvaraRadera
  4. Barn är inte heller tillåtna på Always Fitness, av samma försäkringsskäl.

    Dessutom tycker jag det är lite förolämpande mot tjejer att säga att dom inte tittar på killar, eller att dom inte klarar av om någon ser på dom. Varför har tjejer Röhnisch och Better Bodys toppar och tights för tusentals kronor på sig på gymmet om de inte vill synas? Varför har de flesta killar sunkiga shorts och tubsockor på gymmet? Var stolt över dina resultat, ta plats och visa upp dom istället!

    SvaraRadera
  5. Klart man är stolt över sina resultat och jag har aldrig sagt något annat än att man ska ta plats - jag har länkat till ett helt inlägg om det här ovan :)

    Dock så är det inte POSITIV uppmärksamhet det här handlar om, det finns olika sätt att "titta" på någon. Och det känns lite gammalt att påstå att tjejer bara för att de har snygga träningskläder ger någon sorts "godkännande" till att bli ett objekt.

    Slutligen så finns det uppenbarligen tjejer som upplever det här som ett problem, kanske inte jag på just mitt gym eller du på ditt men jag har hört om det flera gånger från gymmande tjejer, och därför tycker jag att det är värt att ta upp.

    SvaraRadera
  6. Nja. Kan kanske var en fördel för tjejer som ör nya i gymmet eller de som inte vågar ta i de fria vikterna för de känner sig osäkra när killarna är där.

    När jag var ny bland de fria tyckte jagd e var skönt när de inte var så mycket folk så jag kunde kolla och testa i min ensamhet.

    Nu traskar jag rakt in utan att bry mig ett dugg. Och visst finns de killar som stirrar, men de flesta skiter i det efter första gången man varit där. Oftast kollar de nog för de är ovanligt med tjejer bland fria :)

    Har pratat med killkompisar om detta och de flesta bryr sig inte så mycket om tjejerna på gymmet som tjejer tror.

    sv: Haha ja jag älskar också nya övningar - vare sig de gäller mage eller annat. Triggar mig lite extra! :)

    SvaraRadera
  7. Här i stan där jag bor (sundsvall) har det öppnat ett gym enbart för kvinnor... jag är skeptisk, lika skeptisk som till gym utan speglar!

    SvaraRadera
  8. Gym SKA ha speglar! Måste se att du lyfter rent, även i maskiner. Och ta plats o stöna på hur futtiga vikter som helst och säg ifrån även till ledning bums oavsett det är sexistiska kommentarer eller om vad du lyfter! När jag 24 år med pinnearmar vågade mig ner på Rellos gym (Hälsingegatan i tidernas gryning) var det smällfullt av biffar men då min seriositet noterats blev jag både hjälpt och uppmuntrad. Småningom gjordes plats för en tjejdusch och jag var med då ett pucko - IGEN - fällde flåsig kommentar Han blev portad!! För Malte Rellos gällde såväl fysisk som psykisk hälsa - för ALLA! Sörpan

    SvaraRadera
  9. Ja, jag vet att det ska finnas speglar, men i den här stan finns det åtminstone två gym som inte har det, för de riktar sig till överviktga som inte vil se sig själva när de tränar! Det ena är dessutom ett nyckelgym, hur i hela friden ska nybörjare då veta om de gör rätt?

    SvaraRadera