onsdag 23 november 2011

Osunt att träna?

Idag halkade jag över den HÄR artikeln på fitnessguru.se. Nu vill jag inte påstå att jag håller med om allt som skrivs (för det gör jag inte), men följande citat satte fingret på något jag ofta irriterat mig på och råkat ut för

" ..i dagens samhälle är det farligt att träna mycket och äta nyttig mat. Det är en norm och ett bevis på sundhet att unna sig skräpmat, att unna sig en dag framför tv:n, att unna sig trivselkilon. Det är nyttigt och ett sundhetstecken att lata sig på lediga dagar och äta nattmacka fast man redan är mätt."

Jag får allt för ofta försvara mitt val av livsstil. Jag är inte på något sätt extrem: Jag tränar 5-6 dagar i veckan och ser till att fylla min kropp med bästa möjliga bränsle och äter moderat med sötsaker/vitt mjöl av den anledningen.

Får med jämna mellanrum försvara mig från saker som "det är inte hälsosamt att träna sådär mycket!" "du får akta så att du inte blir övertränad!" "är du verkligen säker på att du äter ordentligt?!"(för att jag inte tog en kanelbulle utan istället åt ett rejält mellanmål med riktigt mat..) eller favoriten "Är du en sån där ortorektiker?"

Människors uppfattning om vad som är "för mycket" träning är helt enkelt väldigt skev. Ribban för vad som anses vara för mycket träning ligger lågt. Man kan faktiskt träna 5-7 dagar i veckan utan att det är farligt om man tränar och äter rätt!

Jag har inga personliga åsikter om andra människors val av livsstil, vill man inte träna så behöver man inte träna och jag lägger inga värderingar i det. MEN - låt mig uttrycka min irritation och min frustration över att andra ständigt ifrågasätter min.

3 kommentarer:

  1. Åh jag är så trött på detta.... Okej om folk verkligen bryr sig men oftast kommer dessa kommentarer från folk som låter lite irriterade över att man tränar så mycket. Men det är bara att blåsa bort och strunta i vad andra känner. Om de andra tycker det är sunt att unna sig några extra kilon ja då får dom väl göra det då. Du behöver inte hävda dig för att just den grejen inte funkar för dig =)

    SvaraRadera
  2. Jag förstår vad du menar Alina! Och jag håller med dig. Dock tycker jag inte att vi ska försvara oss och lägga ner energi på att övertyga andra att tycka och tänka annorlunda. Låt dem tro och tycka vad de vill. Folk har uppenbarligen glömt bort att vi är gjorda för att röra på oss, inte sitta stilla på röven hela dagarna. Keep On Rockin!

    SvaraRadera
  3. Jag har slutat engagera mig. Förr försökte jag få folk att förstå, nu skiter jag ara i det.
    Vad de tycker och tror är deras ensak . vad jag vet är en helt annan :)

    SvaraRadera