lördag 12 november 2011

Hur jag tränar just nu - styrkefokus

Inspirerad av Smaljeansen satte jag v.43 igång en period helt fokuserad på styrketräning. Jag räknar med att köra stenhårt på det januari ut och sen börja lägga in regelbundna konditionspass igen, men fortsätta styrketräna målinriktat hela våren.

Varför?
Jag insåg att jag efter all konditionsträning hade en grym kondition och en smal kropp - men jag hade fortfarande inga muskler att tala om. Det är inte kul att bara vara smal, jag ville ju vara stark också! Dessutom tycker jag att det är väldigt snyggt med synliga muskler på tjejer.



Hur gör jag?
Jag utgår från ett träningsschema som Smaljeansen lade upp när hon började. Det innebär att jag växlar mellan 3 olika pass (Triceps/Mage/Bröst, Rygg/Biceps samt Ben/Axlar) och varje vecka har cirka 1 vilodag varje vecka och 1 dag där jag tränar något jag har lust med, för mig blir det ofta spinning eller något kul danspass.

Jag gjorde en "kostkarta" som jag hängt upp på kylskåpet då jag visste att jag skulle behöva äta annorlunda gentemot vad jag gjort tidigare. I stora drag så ser jag till att äta oftare & mer och med proportionerna protein 70%, kolhydrater och fett 30% & mängder av grönsaker. Mer detaljerat om hur jag äter kan jag berätta om senare.

Jag började även ta kreatin då det hjälper kroppen av återhämta sig och bygga muskler.


Vad har varit jobbigast i början?
Ätandet. Med en bakgrund av ätstörningar så har mat alltid varit problematiskt för mig, första veckan fick jag verkligen tvinga mig att äta så MYCKET. (även fast det inte är så abnorma mängder, det är snarare så att jag åt för lite tidigare..) Men rätt snabbt vande jag och kroppen sig vid matintaget - dessutom gör styrketräning mig mycket hungrigare än konditionsträning någonsin gjorde så nu känns det helt naturligt.

Gymmandet växer på mig för var dag, jag saknar den totala urladdningen som ett hårt konditionspass ger men gillar verkligen att känna mig stark och att märka att jag långsamt klarar tyngre vikter är väldigt motiverande att fortsätta! 

Bulgariska utfall på gårdagens benpass med 20kg hantlar, en av mina absoluta favoritövningar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar