tisdag 15 november 2011

Den där om att äta..

Ett av mina mål med att börja träna var att må bra även psykiskt, och i det ingick att sluta tycka att mat & ätande var något jobbigt. Sluta behöva fundera på vad jag åt eller få dåligt samvete om jag åt sötsaker. Det går inte att åstadkomma om man går på någon form av diet (atkins, lchf, you name it..) och därför är min matfilosofi att: Äta allt, inget är förbjudet, men att äta BRA. Och äta så att min kropp kan prestera maximalt vid träning.

Att äta bra innebär för mig att:
Den här hemmabyggda "kostplanen" hänger på
kylskåpet så att även min sambo kan ta del av den.
Klicka på bilden för att kunna läsa vad som står
  • Bra kolhydratkällor: Näringsrika sådana såsom: Matvete, quinoa, bulgur, linser & bönor.. osv istället för pasta eller vitt ris. Det håller jag mig inte mätt på vilket resulterar i ett sötsug. De fyller dessutom magen så effektivt att det finns mindre plats för protein & fett vilket min kropp är i större behov av.
  • Mycket protein.Minst 50% av tallriken ska bestå av proteinkällor vid alla dagens måltider.
  • Att äta fett! Inga lightprodukter, det håller jag mig inte heller alls lika mätt på = sötsug.
  • Äta sötsaker - om jag verkligen är sugen och om det är riktigt gott, och aldrig istället för ett riktigt mellanmål eller lunch/middag. Inga ICA-bullar men bjuds det på hembakat är jag mer sugen. Och att äta det max 1-2 gånger i veckan - det får inte bli någon vana.
  • Frukt och mängder av grönsaker dagligen.
  • Äta var 3e/4e timme.
  •  
    Att lägga om kosten från första början gick relativt smärtfritt för mig då jag tycker det är gott och har växt upp med bra mat. Det jobbiga var att vänja mig vid att äta tillräckligt MYCKET.. och det tog ungefär 6 månaders hårt mentalt arbete. Det är först nu när jag  styrketränare målinriktat som jag har börjat äta tillräckligt mycket utan att det känns jobbigt, och jag märker att
    min kropp njuter av att inte bara få rätt mat utan även tillräckligt mycket av den.



    Nu måste jag göra mig iordning för dagens Mänskliga Rättigheter-dagar i stan, sen blir det ett rygg/biceps-pass på gymmet! Hörs ikväll.

    1 kommentar:

    1. riktigt bra upplägg där! Jobbar på att komma dit och leva på samma sätt :D

      SvaraRadera