onsdag 23 november 2011

Min första träningskärlek..

Löpning. När jag tänker efter så har jag alltid gillat löpning, på skolidrotten i mellan och högstadiet var det alltid de få löp-gångerna eller orienteringen (där en kompis fick läsa kartan och jag bara sprang..) som lockade mest. Om jag försökte göra som mina kompisar och "coolt" gå slingan istället slutade det ändå alltid med att jag sprang hela vägen, och det snabbt. Min favoritdel av fotbollsträningen var alltid konditionsträningen, den där bollen var inte alls lika viktig som själva springandet under matcherna.

Så nu när jag började träna igen var det inte så förvånande att jag genast hittade tillbaks till löpningen. Det finns inget som ger mig härligare endorfinkickar eller mer mental tillfredsställelse än att springa. Långdistanslöpning är min självklara favorit, och jag springer aldrig med musik i öronen, och springer inte på löpband - det blir bara tråkigt. Det bästa med långdistanslöpning är:

  • Att det är så meditaivt. Man springer och benen bara går av sig själv, tankar och funderingar kommer och flyter sedan vidare någon annanstans. Allt bara försvinner med kilometrarna och inget annat än ett problemfritt nu finns. (det är nästan lite så jag tänker mig att det är att meditera)
  • Att man blir så härligt trött i kroppen efteråt - inte hjärtatklapparuturbröstet-trött utan bara..helt tömd.


Intervaller är en något nyare förälskelse, och hyser fortfarande någon slags hatkärlek till det hela. Gick en intervall-kurs på Friskis & Svettis höstas och har kört en del själv sen dess. Gillar det mer och mer för varje gång, och det är något jag mer än gärna (hellre!) springer på löpband. Intervaller är så härligt för att..
  • ..man blir så himla SLUT. Och det är så lätt för mig att pressa mig till absoluta max - i synnerhet på löpbandet.
  • Snabbt och effektivt. Är man inte sugen på ett längre träningspass kör man intervaller och 30 minuter senare är man färdig! Som en vän av effektivitet kan det inte annat än tilltala mig. ^^ 



Nu är det många andra som jag vet tycker att löpning är skittråkigt (ex min sambo). Testa att ladda ner podcasts av bra radioprogram och lyssna på medan du springer så kanske det känns lättare? Det brukar jag göra när jag går på powerwalk för att inte bli uttråkad.

Alla SR's program går att ladda ner som podcasts, radio 1 har även ett flertal intressanta prat-program som är perfekta träningskompisar i hörlurarna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar