söndag 20 november 2011

"Jag ska bli nyttig.."

Hur ofta får man inte höra "Jag ska bli nyttig/hälsosam - imorgon börjar jag min nya diet."

När jag hör något liknande vill jag bara skrika NEJ! Nej, nej, och NEJ. Att gå på en diet är ur min synvinkel helt fel ände att börja i om du vill bli leva ett hälsosamt liv. (Jag har lite kort förklarat varför jag inte är ett så stort fan av olika dieter här)


Att gå på en diet ger dig mängder av förbud. Mängder av energi som säkerligen behövs till annat läggs på att matnoja. Hur bra är det egentligen? Här är en lista på saker jag anser är viktigare för att bli "hälsosam".
  •  Börja med träningen så löser sig resten. Träning gör att dina trivselkilon antagligen ramlar av utan att du märker det, din kropp njuter av lyxbehandlingen och du blir både starkare och friskare.
  • Sömn. Sover du verkligen tillräckligt mycket? (träning ger bättre sömn, tillbaks till första punkten igen..)
  • Alkohol. Hur ofta dricker du egentligen alkohol? Med det menar jag inte ett glas rött till fredagsmiddagen utan så mycket att du faktiskt blir full. Är det för ofta?
  • Rökning. Enough said.
  • Hur du äter.  Äter du tillräckligt bra för att orka med dina dagar, ger du din kropp det du behöver? Och detta innebär inte att du ska gå på en diet utan bara fundera över om du ger din kropp högkvalité-bränsle eller matar den med alldeles för mycket strunt?





Den allmänna inställningen verkar vara att man bara tar hand om sin kropp och tränar om man vill gå ner i vikt - inte något man gör för att må bra eller för att man gillar det. Frågan "jaha, vilken diet går du på/hur bantar du?" får jag alldeles för ofta så fort människor fått reda på att jag tränar.  Och jag blir lika irriterad varje gång.


Om jag någonsin trycker en t-shirt ska det stå "Nej, jag bantar inte." i stora bokstäver rätt över bröstet..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar