torsdag 17 november 2011

..bantning & fitness?

På Allt för Hälsa - mässan fick jag ett nummer av tidningen "Hälsa & Fitness" med mig hem.  Igårkväll när jag bläddrade igenom den innan sovdags insåg jag att den här tidningen verkade ha 1 tema. Exempel på artikelrubriker som fanns är:

  • "10minutersträning - Bli smal snabbt"
  •  "Lura dig själv att äta mindre"
  • "Är detta anledningen till att du inte går ner i vikt?"
  • "Gå ner i vikt till helgen" (med inkluderat 3dagarsschema för att gå ner i vikt)

Det verkar onekligen som att Hälsa & Fitness anser att hälsa = banting. Ett problem jag kan se med det här är att unga tjejer (eller killar, men tidningen riktar sig till en kvinnlig läskrets) läser tidningen och faktiskt får uppfattningen att för att leva ett hälsosamt liv ska man banta..

Också: Jag trodde inte att en seriös tidning skulle rekommendera en hetsbantningg på 3 dagar. Enough said.



Jag prenumererar på 1 hälso/tränings-tidning, den här, och orsaken är följande: 

2 kommentarer:

  1. Du har så rätt. Många sk "Hälsotidningar" för nån slags bantningshets där man får läsaren att tro att hälsa är detsamma som att gå ner i vikt. De verkar ha missat att det finns otroligt många människor som är ohälsosamma och väger förlite. Men tack och lov för Fitness Magazine :)

    SvaraRadera
  2. Blir lika tokig varje gång jag ser de ariklarna, inte konstigt folk sysslar med dieter till höger och vänster!

    Fitness är absolut min favorittidning, där har jag inte hittat något liknande hittills vad jag kan minnas :)

    sv: Ska kolla upp de, absolut! Har kort på friskis, men har faktiskt inte kollat upp allt de listar under sk "gympa" :) Flex it is!

    SvaraRadera