tisdag 29 november 2011

Feltänk i vardagen

"Den här pizzan får jag träna bort sen.."
"Okej, en lussebulle då, jag ställer mig på löpbandet ikväll.."
"Jag gymmar idag så att jag kan äta godis på kalaset senare!"

Hört den förut? Eller sagt/tänkt så själv? Det är ett vanligt sätt att tänka på som jag tycker är helt fel.

  • Dels så ska träning inte handla om att bestraffa sig för saker man äter - man ska inte heller träna för att KUNNA äta.. hur roligt blir det i längden när träningen kommer ur ångestkänslor över vad man ätit?

  • Dels så tyder ovanstående citat på att man inte skulle kunna äta en pizza eller något sött ibland utan att gå till gymmet efteråt, att ätandet av dessa saker utan efterföljande träning skulle leda till viktökning. Och så är det ju inte. Äter man en i grunden bra och hälsosam kost spelar det ingen roll om dylik mat slinker ner ibland - det är ju undantag och inte regel!






Jag äter bullar, godis, glass etc.. ibland. I snitt någon gång i veckan. När jag verkligen är sugen, när det verkligen är något gott (hemmagjorda lussebullar, en vedugnspizza med riktigt bra råvaror, fin vaniljglass med hemmagjort kaffe/choklad/nöt-strössel..). Och när jag väl äter det ser jag till att verkligen njuta istället för att må dåligt över det.

Ät sötsaker för att ni verkligen vill, och inte av vana eller för att ni har ett "sug" som måste stillas. Och inte "bara för att" det bjuds eller råkar finnas hemma.  Då blir det förmodligen inte särskilt ofta, och då är det verkligen inte något att må dåligt över!

2 kommentarer:

  1. håller med dig. tror att om man har en lite mer tillåtande inställning till att äta godis/chips etc. så blir det inte lika laddat, och risk för överätning/hetsätning kanske inte blir lika stor. det är som du säger helheten som räknas. tränar man och äter bra i övrigt så gör en lussebulle ingen fara...även om det ibland kan vara lättare sagt än gjort ;)

    SvaraRadera
  2. Så rätt så. Kompensationsträning är den värsta sortens träning!

    SvaraRadera